چگونگی مدیریت و هدایت سالم خشم و غلبه بر جنون فوری

بنظر شما قاتل مرحوم داداشی  ها چگونه می توانست بر خشم و جنون خود غلبه کند و چاقو را بر جان یک انسان فرود نیاورد؟

شما چه راهی به قاتل  توصیه می کنید؟

افزایش قتلهای خیابانی زنگ خطر را برای همه ما بصدا درآورده است. چگونه خشم و جنون فوری را در جهت مفید هدایت کنیم. خشم فوری و شدید را جنون آنی هم می نامند.

به گزارش سایت پلیس در سال گذشته دوهزار و 277 فقره قتل در کشور به وقوع پیوسته است که این آمار در سال 88، دوهزار و 117 فقره بود.  

در بعضی جوامع خشم و جنون فوری و انتقام جویی و دعوای خیبانی کمتر از جوامع دیگر است  ابن خلدون این موضوع را به آب و هوا و اقلیم مرتبط دانسته است بنظر او مردمان مناطق سردسیر کمتر خشم می گیرند ولی عرب ها ی مناطق گرم بیشتر عصبانی و خشمگین می شوند و انتقام جو  و کینه توز تر هستند.

جدا از تئوری ابن خلدون باید گفت   خشم، محصول یک فرآیند فیزیکی و شیمیایی در بدن است که در پی آن انرژی زیادی آزاد می‌شود. بعضی آن را بخوبی مدیریت و مهار می کنند و بعضی نمی توانند. در بر‌خی افراد که واکنش بیش از اندازه از خود نشان می‌دهند، خشم به یک معضل تبدیل شود  اما همه می توانند بر خشم خود غلبه کنند.  برای اینکه بتوانید خشم خود را مهار کنید باید چیزهای زیادی درباره آن بدانید.

زنان و مردان برای مدیریت خشم و یا غلبه بر خشم و یا مهار خشم و جنون فوری راههای مختلفی دارند.

زنان در قدیم هنگام عصبانیت و خشم - بلند بلند گریه می کردند و جیغ و داد می کردند و بر سر و صورت خود می کوبیدند و یا حتی ناسزا گویی می کردند و بعد آرام می شدند.

اما اکنون چنین فضایی برای آنها وجود ندارد بعضی ها می روند داخل اتاق و کمد لحاف و با گرفتن لحاف جلو دهانشان گریه و زاری می کنند .

بعضی مردان هنگام خشم به جای اینکه به طرف مقابل خود ناسزاگویی کنند به خودشان ناسزا می گویند و یا خشم خود را متوجه  فرد غایبی می کنند مثلا می گویند لعنت بر شیطان عجب حرامزاده ای است آن شیطان لعنتی . شیطان مادر فلان فلان شده و ... .  حمله به شخص سوم غایب و یا شی غیر جانداریکی از بهترین راههای کنترل خشم فوری است . 
خشم یک فرایند طبیعی است برای رها کردن  انرژی‌ها منفی . این مسئله به تنهایی چیز بدی نیست اما اگر به درستی مدیریت نشود مشکلات زیادی برای خود فرد و برای فرد مقابل او و حتی جامعه پدید می‌آورد.
شما چگونه عصبانیت خود را بگونه ای کنترل می کنید که به کسی و یا خودتان آسیب نرسانید و بعدپشیمان نشوید؟  اگر بتوانید عصبانیت خود را کنترل کنید احساس نشاط به شما دست می دهد. سعی کنید از همین الان تمرین کنید. 

 فهم این موضوع و تعمیم آن در رفتارهای شما، ترس از محرومیت یا سرخوردگی را در درون شما هدایت می‌کند و اجازه نمی‌دهد شما برای بروز ندادن خشم خود سرخورده شوید.

از سوی دیگر اگر شما به عصبانیت خود اجازه دهید که سرکش شود و شما را به هر سویی بکشاند ممکن است به مرور برای تخلیه عصبانیت خود از توهین لفظی به درگیری فیزیکی متوسل شوید که معمولاً بی‌جواب نخواهد ماند.

باید روی دیگر سکه را هم دید. از آنجایی که عصبانیت سطح بزرگی از انرژی را ایجاد می‌کند می‌تواند نشاط آور هم باشد. به شرط اینکه حس مسئولیت پذیری و ترس از محرومیت در شما ایجاد شده و با قدرت بیشتری خشم را کنترل کنید.

*خشم و عصبانیت خود را مدیریت کنید

هر فردی  می تواند راه  و روش خاص خودش را پیدا کند چون راه‌های متفاوتی برای تخلیه مثبت خشم وجود دارد  برخی راهکارها برای همه عمومیت دارد که مهمترین آنها عبارتند از: انجام ورزش‌های انفرادی،یادگیری تمرکز و مراقبه،فریاد زدن و جیغ کشیدن در مکان‌های آرام و جایی که صدای شما برای دیگران مزاحمت ایجاد نکند،به بالشت مشت زدن و دویدن و به تاخیر انداختن انتقام  اگر تصمیم به انتقام از کسی دارید حتما آن را به تاخیر بیندازید. و آن را به زمان دیگری موکول کنید در این تاخیر نعمت های فراوانی است.

بکار بردن هر یک از این روش‌ها سبب می‌شود تا شما انرژی ناشی از عصبانیت خود را تخلیه کنید بدون آنکه به خود صدمه بزنید یا دچار سرخوردگی شوید.

/ 2 نظر / 21 بازدید
meysam

سلام عزيز دلم وب جالبي داري ممنون ميشم به من هم سر بزني [گل]

h

عکس خنده دار جالب و ديدني کليه سوژه حتما به وبلاگم سر بزن از خنده رودبر مي شي . در ضمن اگر دوست داشتي منو به اسم "عکس خنده دار" لينک کن و بهم بگو تا منم لينکت کنم.